Ansgar Menze has been entrusted with the direction of both production and management of the Chorbiennale 2013. In addition, he also acts as dramatic advisor and production director for a number of further projects.
After the study of musicology, modern German literature and public law in Bonn and Vienna (M. A. degree) and an apprenticeship at the Bonn City Opera (including bon(n)chance – Neues Musiktheater), the international Beethoven Festival in Bonn as well as the Collegium musicum of Bonn University (with the organisational responsibility of large projects such as the German tour of the Cairo Conservatory Orchestra, the first NRW University Music Day in 2000, and the University Music Weeks in 1998 and 2001) he has been director of the artistic production office of the Theater Aachen (in particular, responsible for the organisation of the 22nd NRW Theater Encounter in 2003). In addition to the Chorbiennale Aachen, Ansgar Menze is production director of opera productions for such groups as the Schlossoper Haldenstein (Switzerland) and the Opera Zuid (the Netherlands) in cooperation with the Maastricht Conservatory.
Der Dirigent, Instrumental- und Gesangspädagoge Harald Nickoll studierte an der Musikhochschule Rheinland die Hauptfächer Chor- und Orchesterleitung, Gitarre und Gambe sowie die Nebenfächer Klavier und Gesang. Von 1991 bis 2011 war er Leiter der Musikschule Rhein-Kreis Neuss und ist seit 2011 Leiter der Musikschule Aachen. Seit vielen Jahren beschäftigt sich Nickoll mit Klang- und Schwingungsphänomenen sowie mit dem Phänomen der reinen Naturstimmung, wofür er inzwischen selbst ein gefragter Seminar- und Kursleiter ist.
The conductor, instrumental and vocal pedagogue Harald Nickoll studied choral and orchestral conducting, guitar and viola da gamba with minors in piano and singing at the Rhineland conservatory. He was director of the Rhenish district music school in Neuss between 1991 and 2011 and has since been director of the music school of the city of Aachen. For many years Nickoll has looked into phenomena of sound and vibration as well as the phenomenon of pure natural intonation, for which he is now a sought after speaker for seminars and courses.
The Aachen Chamber Chorus has sung under the direction of Martin te Laak since 1996. Martin te Laak studied church music at the Düsseldorf conservatory, choral conducting at the Cologne conservatory, and participated in various master classes (with Professor Eric Ericson, among others). During his student days he founded the Overbach singing school. With these school choruses, which he conducted until 2012, he was awarded multiple prizes at German choral competitions at both the local and state level. In 2012 he moved on to the new founded „Jülicher Vocalwerkstatt“. He has led many concerts at home and abroad, as well as CD productions and radio recordings.
Martin te Laak studierte an der Hochschule für Musik in Düsseldorf Kirchenmusik. Nach dem A-Examen erhielt er ein Stipendium des Deutschen Musikrates, in dessen Rahmen er an der Kölner Musikhochschule Chorleitung studierte. Im Anschluss an diese Ausbildung besuchte er diverse Meisterkurse, unter anderem bei Prof. Eric Ericson (Stockholm). Schon während seiner Studienzeit gründete Martin te Laak die Overbacher Singschule, mit deren Chören er vielfach an Chorwettbewerben teilnahm und mehrfach als Preisträger ausgezeichnet wurde. 2012 wechselte er zur städtischen Vokalwerkstatt Jülich, die er bis zum Projektende 2015 leitete.
Seit 1996 obliegt Martin te Laak die künstlerische Leitung des Aachener Kammerchores. Er ist Mitglied der künstlerischen Leitung der internationalen Chorbiennale Aachen.
Im Rahmen der Kinder- und Jugendarbeit ist er seit 2015 Teil des Chorleitungsteams im Leverkusener Kinder- und Jugendchor. Als Landeschorleiter der Chorjugend im Chorverband NRW kümmert er sich seit 2010 um die musikalischen Belange der Kinder- und Jugendchöre in NRW. Diese Tätigkeit beinhaltet vor allem die Entwicklung und Durchführung von Bildungsmaßnahmen sowie des Landeswettbewerbes Jugend Singt. Seine Dozententätigkeit umfasst vor allem die Aus- und Weiterbildung von Chorleiter*innen und Musikpädagogen. In diesem Rahmen ist er derzeit für die ev. Kirche im Rheinland, die Landesmusikakademie NRW und die Chorjugend NRW tätig.
Seit vielen Jahren bereitet es ihm viel Freude und Erfüllung zu komponieren und zu arrangieren.
Fritz ter Wey studierte Schulmusik, Chor- und Orchesterleitung an der Hochschule für Musik und Tanz in Köln. Zu seinen wichtigsten Lehrern, die seinen Dirigierstil, seine Literaturauswahl und seine Probentechnik maßgeblich geprägt haben, gehören neben Professor Hermann Schroeder (Köln), Felix de Nobel (Amsterdam) und vor allem Professor Eric Ericsson (Stockholm).
Fritz ter Wey ist u. a. Gründer und Leiter der Kammerchöre DER JUNGE CHOR AACHEN (1966), MODUS NOVUS (1989 – 2022), die er zu internationalem Renommee führte. 1994 wurde er zum Professor für Chorleitung an die Hochschule für Musik in Detmold berufen. Dieses Amt führte er bis zu seiner Emeritierung 2009 aus. Mehrer Generationen von Musikstudierenden haben in seinem Unterricht die ersten Schritte in die Welt des Chordirigierens und der Chorleitung getan.
Mehr als drei Jahrzehnte war Fritz ter Wey als Atelierleiter oder Juror bei nationalen und internationalen Chorfestivals und Chorwettbewerben tätig. Als Professor Emeritus engagiert er sich neben seiner Chorleitertätigkeit als Mitglied der künstlerischen Leitung der CHORBIENNALE in Aachen. Für den Chorverband NRW arbeitet er als künstlerischer Berater zahlreicher Mitgliedschöre und ist als Dozent für die Ausbildung von Nachwuchsdirigent/Innen im Laienchorbereich verantwortlich.
Prof. Fritz ter Wey was head of the Department of choral conducting at the Hochschule für Musik in Detmold/Germany until 2009. He founded among others the nationally and internationally recognised ensembles „Der Junge Chor Aachen“ (1966), „Vox Europae“ (1982) and „Modus Novus“ (1988), all of which he still conducts.
The focus of his artistic work is in the range of a cappella choral music of the 20th century. A number of CD recordings (for example special portraits of Paul Hindemith (Mass and Weinheber-Madrigals), Ernst Krenek („Kantate von der Vergänglichkeit des Irdischen“) Maurice Duruflé (complete choral work) and numerous radio productions establish his reputation in this field. For more than forty years, Fritz ter Wey is a sought-after instructor and guest conductor at international festivals in Europe. Guest performances combine him with domestic and foreign broadcasting choirs. Beyond that Fritz ter Wey has a name as a juror at choral competitions and as Chef d’ateliér during international choir meetings in Europe and South-America.