Internationale
Chorbiennale
Aachen

Louise Deal was born in Dallas, Texas (USA), graduated from the University of Washington as a Master of Music in vocal performance. During her studies she trained at the San Francisco Opera and the Metropolitan Opera of New York and she won a number of international prizes.

During her 15-year career as soprano soloist she appeared with the Seattle Symphony, the Dallas Symphony Orchestra, the Florida Philharmonic and the Limburg Symphony in Maastricht. Some time ago Louise stopped performing as a soloist – but “searching for that old joy of choral singing” she took a choral conducting course at Maarstricht Conservatory with Ludo Cleassen. She graduated in 2002 and extended her activities as a private singing teacher to become Musical Director of Women’s Vocal Ensemble Sirena in Eindhoven (Netherlands). She conducted the ensemble for five successful years.

Louise Deal wurde 1954 in Dallas, Texas geboren und studierte an der University of Washington Gesang. Während ihres Studiums gastierte sie an der San Francisco Opera und der Metropolitan Opera in New York und gewann eine Reihe internationaler Preise.

Während ihrer 15-jährigen Karriere als Sopranistin sang sie beim Seattle Symphony, dem Dallas Symphony Orchestra, der Florida Philharmonic und bei Limburg Symphony in Maastricht. Einige Zeit später beendete sie ihre Solistentätigkeit – besuchte aber „auf der Suche nach der alten Liebe des Chorsingens“ Seminare am Maarstrichter Conservatorium bei Ludo Cleassen. Sie legte 2002 ihr Examen ab und wurde neben privatem Gesangsunterricht musikalische Leiterin des Women’s Vocal Ensemble Sirena in Eindhoven (Niederlande). Sie dirigierte den Chor fünf erfolgreiche Jahre lang, bis sie das Vocaal Ensemble Kerkrade übernahm.

Marco Fühner, geboren 1976, studierte von 1997 bis 2003 Katholische Kirchenmusik (A-Examen) in Aachen. Es schloss sich ein Aufbaustudium Chordirigieren bei Prof. Steffen Schreyer in Aachen an. Schon seit Sommer 2001 war er Mitarbeiter in der Ausbildung der Knaben und Mädchen am Aachener Dom. Von 2003 bis 2015 war er Kantor der heutigen Katholischen Innenstadtpfarrei Franziska von Aachen mit Dienstsitz an der Pfarrkirche St. Foillan und von 2004 bis 2006 außerdem Lehrbeauftragter für Musiktheorie an der Hochschule für Kirchenmusik St. Gregorius in Aachen. Neben seiner hauptamtlichen Tätigkeit war er als Stimmbildner in der Sakristanausbildung der (Erz-) Diözesen Köln und Aachen sowie in der Ausbildung zum Ständigen Diakonat des Bistums Aachen tätig.

Seit Juli 2013 ist er Domkantor und Leiter des Mädchenchores am Aachener Dom.

Cantor of Aachen Cathedral, born in 1976, he received his first musical education with the age of 4. He studied Catholic Church music (A-Diploma) in Aachen between 1997 and 2003 before his postgraduate studies in Choir Conducting under Prof. Steffen Schreyer in Aachen.

He has assisted in the education of boys and girls at Aachen Cathedral since 2001. and has been cantor of the Inner City Parish of Franziska of Aachen located at the parish church St. Foillan. Between 2004 and 2006 he was associate lecturer for music theory at the college for church music St. Gregorius in Aachen. Additionally to his main occupation he works as a voice trainer in the sacristan education of the dioceses of Cologne and Aachen and in the education for the permanent deaconry of the bishopric of Aachen.

He is cantor and director of the girls’ choir at Aachen Cathedral.

Nachdem er in seiner Kindheit bereits in Chören gesungen hat, studierte Yves Weeger Chorleitung bei Roger Thirot, dem Dirigenten von „Les  Petits Chanteurs de Chaillot“ (Paris) und bei Jean-Paul Kreder, Dirigent des Radio-France-Chores und Professor am Conservatoire de Tours. Gesang studierte er bei Colette Wyss und Camille Maurane.

Von 1978 bis 1998 unterrichtete Yves Weeger Chorleitung an den Conservatoires von Versailles, Poitiers und Tours, wo er den Knabenchor „Maîtrise du Conservatoire“ und den Mädchenchor „Les Petites Voix“ gründete. Er dirigierte den Chor der „Faculty of Musicology“ in Tours und „Les Petits Chanteurs de Nantes“.

Von 1998 bis 2000 leitete er den „Maîtrise de la Cathédrale“ in Reims, den „Choeur du Grand-Sablon“ in Metz und übernahm die Chorarbeit am Conservatoire de Reims, wo er im Jahr 2000 das „Ensemble Vocal d’Enfants“ gründete.

Einer seiner pädagogischen Schlüssel ist, die Sänger, so lange sie jung sind, mit einer möglichst grossen Bandbreite des Repertoires vertraut zu machen, von Renaissance-Madrigalen bis hin zu zeitgenössischer Musik. Yves Weeger ist zudem stellvertretender Direktor des Conservatoire de Reims.

Having a long experience as a chorister during his childhood, Yves Weeger studied choir conducting with Roger Thirot, Musical Director of Les Petits Chanteurs de Chaillot – Paris, and Jean-Paul Kreder, Musical Director of Radio-France Choirs and teacher in Conservatoire de Tours. He studied singing with Colette Wyss and Camille Maurane.

From 1978 to 1998 Yves Weeger teached choir conducting in the conservatoires of Versailles, Poitiers and Tours, where he created a boys choir (Maîtrise de garçons) and a womens’ choir (‘Les Petites Voix’). He conducted the Choir of Faculty of Musicology in Tours, and Les Petits Chanteurs de Nantes.

From 1998 to 2000 he conducts the Maîtrise de la Cathédrale in Reims, the Choeur du Grand-Sablon in Metz, and takes charge of the choral practice in the Conservatoire de Reims where he creates the childrens’ choir ‘Ensemble Vocal d’Enfants’ in 2000.

One of the pillars of his pedagogy is to offer to the choristers, as young as they are, the widest possible range of repertoires, from Renaissance madrigals to contemporary creation.
Yves Weeger is also Vice-Director of the Conservatoire de Reims.

Barbara Hendricks was born in Arkansas, USA and received a Bachelor of Science degree in Mathematics and Chemistry at the age of 20. She later studied at the Juilliard School of Music in New York with Jennie Tourel. In 1974 she made her operatic debut at the San Francisco Opera and the Glyndebourne Festival as well as her recital debut in New York City’s Town Hall.

Since that moment, Barbara Hendricks’ career and artistry has never ceased to grow and she has become one of the world’s most loved and admired musicians. She has sung on all the major opera stages in the world including the Paris Opera, the MET in New York, Covent Garden in London and La Scala in Milano. She has sung under the direction of the greatest conductors of our time such as Daniel Barenboim, Leonard Bernstein, Karl Böhm, Sir Colin Davis, Carlo Maria Giulini, Bernard Haitink, Herbert von Karajan, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Wolfgang Sawallisch and Sir Georg Solti. She has always performed recitals with pianists such as Dmitri Alexeev, Michel Béroff, Yefim Bronfman, Michel Dalberto, Love Derwinger, Youri Egorov, Ralf Gothoni, Radu Lupu, Maria Joao Pires, Roland Pöntinen, Andras Schiff and Peter Serkin.

She has been acclaimed as one of the most active recitalists of her generation and in addition to her vast repertoire of German Lieder she is also known as a leading interpreter and staunch promoter of French, American and Scandinavian music. Barbara Hendricks also made numerous world creations of composers such as Gilbert Amy, David Del Tredici, Tobias Picker, Mari Takano, Bruno Mantovani, Krzysztof Penderecki, Arvo Pärt and Sven-David Sandström, and most recently in 2004 in Paris, the role of The Angel in Peter Eötvös’opera Angels in America.

She made her jazz debut at the Montreux Jazz Festival in 1994 and has since then performed regularly in renowned jazz festivals throughout the world with the Magnus Lindgren Quartet.

She starred as Mimi in the film La Bohème, directed by Luigi Comencini and Anne Truelove in 1994 in an international prize-winning film production of The Rake’s Progress conducted by Esa-Pekka Salonen. She was a member of the jury at the International Film Festival in Cannes 1999, presided by David Cronenberg.

Barbara Hendricks is one of today’s best-selling recording artists and has made more than 80 recordings for Sony, Decca, Deutsche Grammophon, Philips, Erato and EMI. From 1983 to 2004 she made nearly 50 recordings exclusively for EMI Classics. In 2006, she launched her own record label, Arte Verum, for which she is now recording exclusively. She is still very active performing orchestra, chamber music and jazz concerts, recitals and opera throughout the world.

After nearly 20 years of untiring service to the cause of refugees in collaboration with the UN Refugee Agency she has been named the only Honorary Ambassador for Life by the UNHCR and is given special tasks that demand her long unparalleled experience and commitment. At the end of 1991 and 1993, she gave two solidarity concerts in war-ridden former Yugoslavia (Dubrovnik and Sarajevo). In 1998 she founded the Barbara Hendricks Foundation for Peace and Reconciliation to personalise her struggle for the prevention of conflicts in the world and to facilitate reconciliation and enduring peace where conflicts have already occurred.

Barbara Hendricks has received numerous awards for her artistic achievements and humanitarian work: Doctor Honoris Causa from the Universities of Louvain (Belgium) and Grenoble (France), Doctor in Law from the University of Dundee (Scotland), Doctor of Music from the Nebraska Wesleyan University, and Honorary Doctor of Music from the Juilliard School of Music in New York. She is a Member of the Swedish Academy of Music, was awarded the Prince of Asturias Award (Spain), was made “Commandeur des Arts et Lettres” by the French Government and was awarded the rank of “Chevalier de la Légion d’Honneur” by François Mitterrand.

Barbara Hendricks has published in November 2010 her autobiography, Ma Voie – Mémoires published by Les Arènes. The book is also available in Swedish (Min röst – Minnen, Leopard förlag, 2012) and Spanish (En propia voz – Memorias, RBA Libros, 2013). The English translation is expected in 2015.

She has lived in Europe since 1977, is a Swedish citizen, she and her husband are the proud parents of three children.

www.barbarahendricks.com

Copyright © Mats Bäcker

Barbara Hendricks wurde in Stephens, Arkansas geboren und erhielt ihre musikalische Ausbildung an der Juilliard School of Music in New York bei der Mezzo-Sopranistin Jennie Tourel und absolvierte das Studium mit dem Grad eines „Bachelor of Music“.

1974 markiert das internationale Bühnendebüt der Künstlerin in den USA an der Oper von San Francisco und in Europa beim Glyndebourne Festival.Darauf folgend eroberte Barbara Hendricks alle wichtigen Opernhäuser der Welt, einschließlich der Met, der Scala, Govent Garden und der Wiener Staatsoper. Die Rolle der Susanna in Mozarts „Figaros Hochzeit“, die sie 1978 in einer Neuproduktion an der Deutschen Oper Berlin unter der musikalischen Leitung von Daniel Barenboim sang, wurde zu einer Schlüsselrolle, in Häusern wie Hamburg und München war dies der Einstand – in Berlin wirkte Barbara Hendricks in der letzten Aufführung des Werkes mit, die Karl Böhm vor seinem Tode dirigierte.

Das aktive Opernrepertoire der Künstlerin umfasst 20 Rollen, von denen Barbara Hendricks bereits 12 auf Tonträger eingespielt hat. Ihr Filmdebut gab Barbara Hendricks als Mimi (La Bohème) unter Luigi Comencinis Regie – 1999 war die Künstlerin Mitglied der Jury des Internationalen Film Festivals in Cannes unter der Präsidentschaft von David Cronenberg.

Barbara Hendricks gilt seit ihrem Debüt in der New Yorker Town Hall als eine der bedeutendsten und aktivsten Interpretinnen der Kunstform des Liedes. Neben ihrem großen deutschen Lied-Repertoire sind ihre Interpretationen der französischen Mélodies sowie der skandinavischen und amerikanischen Lieder berühmt. Unter den Pianisten, mit denen die Künstlerin bisher zusammenarbeitete, befinden sich Dmitri Alexeev, Michel Béroff, Yefim Bronfman, Michel Dalberto, Youri Egorov, Ralf Gothoni, Radu Lupu, Maria Joao Pires, Roland Pöntinen, Staffan Scheja, Andras Schiff und Peter Serkin.

Die Zusammenarbeit von Barbara Hendricks mit Dirigenten umfasst bedeutende Namen wie Daniel Barenboim, Leonard Bernstein, Sir Colin Davis, Antal Dorati, Carlo Maria Giulini, Bernhard Haitink, Herbert von Karajan, Lorin Maazel, Sir Neville Marriner, Zubin Mehta, Wolfgang Sawallisch oder Sir Georg Solti.

Seit 1994, als Barbara Hendricks beim Montreux Jazz Festival erstmals Jazz sang, ist sie regelmäßig bei den führenden Festivals auf der ganzen Welt zu Gast. Orchester-Tourneen führten die Künstlerin neben ihren fast jährlichen Reisen mit Liederabend-Terminen nach Japan. Neben ihrem stark ausgebuchten Terminkalender in Europa und den USA besucht Barbara Hendricks abwechselnd Südamerika und Asien und tritt bei zahlreichen internationalen Festivals auf.

Gegenwärtig ist Barbara Hendricks eine der meist verkauften Sängerinnen. Sie hat über 80 Aufnahmen für Sony, Decca, Deutsche Grammophon, Philips, Erato und EMI eingespielt. Zwischen 1983 und 2004 hat sie über 50 Tonträger exklusiv für EMI Classics aufgenommen. 2006 beschloss sie, ihr eigenes Label Arte Verum zu gründen, für das sie seitdem exklusiv aufnimmt.

Seit 1987 setzt sich Barbara Hendricks als Ehrenbotschafterin der Vereinten Nationen für die Belange von Flüchtlingen ein und besucht weltweit Flüchtlingslager. 1991 und 1993 gab sie Konzerte in den vom Bürgerkrieg im ehemaligen Jugoslawien stark betroffenen Städten Dubrovnik und Sarajevo. 1998 gründete die Künstlerin eine Stiftung, die der Konfliktvorbeugung bzw. der Versöhnung und Befriedung bestehender Konflikte gewidmet ist.

Nachdem Barbara Hendricks 1986 von der französischen Regierung den Titel „Commandeur des Arts et des Lettres“ erhielt, wurde sie 1992 durch Präsident François Mitterand zur Ritterin der französischen Ehrenlegion geschlagen. Ferner ist sie Mitglied der königlichen Schwedischen Musikakademie.

Barbara Hendricks lebt seit 1977 in Europa und ist schwedische Staatsbürgerin. Sie ist verheiratet und hat drei Kinder im Alter von 15 bis 24 Jahren.

www.barbarahendricks.com

Fotohinweis © Mats Bäcker

Silvère van Lieshout ist der Direktor der Academy of Vocal Arts in Den Haag. Er dirigiert den Kinderchor und das Cantamare Vocal Ensemble.

Silvère van Lieshout begann seine Kariere als Dirigent in Helmond. Von 1986 bis 2003 arbeitete er am Nationalen Chor-Institut im Referat Kinder- und Jugendchöre. Er leitete den Rotterdamer Knabenchor, den Niederländischen Kinderchor und den Niederländischen Jugendchor, um einige Namen zu nennen. Er ist außerdem Autor von „Jongleren“ (Lerne, solang du jung bist), einem Musikkurs-Buch, das in den Niederlanden und Belgien weithin zum Unterricht von Kindern und Jugendlichen benutzt wird. 2008 wurde er aufgrund seiner Verdienste um Kinderchöre zum Botschafter des Europäischen Jugendmusikfestivals gemacht.

Silvère van Lieshout is the Director of the Academy of Vocal Arts in The Hague. He conducts the Academy’s Musicanti Children’s Choir, the Hague Children’s Choir and the Cantamare Vocal Ensemble. Silvère van Lieshout began his career as a conductor in Helmond. From 1986 to 2003 he worked for the National Choir Institute as a staff member for Children and Youth choirs. He conducted the Rotterdam Boys’ Choir, the Netherlands Children’s Choir and the Netherlands Youth Choir, to name but a few.

As well as conducting, he is also the author of „Jongleren“ (Learn Whilst You’re Young), the music course book that is widely used in the Netherlands and Belgium to teach children and adults sight-singing. In 2008 he was made an Ambassador of the leading European Youth Music Festival for his services to children’s choirs.