Internationale
Chorbiennale
Aachen

Nicolas Fink from Bernese graduated from the Music Academy Lucerne (Switzerland) where he completed studies as choral conductor, singer, and accompanist. In 2005, he took part in the 3rd Eric Ericson Masterclass in Haarlem (the Netherlands), led by conductor Simon Halsey, who has since been his most important mentor. In 2006, he was a conducting fellow at the prestigious Tanglewood Music Center in the United States, with Bernard Haitink and James Levine. In 2008, Nicolas Fink gained new inspiration from Erwin Ortner at the World Symposium on Choral Music held in Copenhagen (Denmark).

Since 2010 he has been permanent assistant conductor at the Berlin Radio Choir, since 2012 he has been artistic director of KorVest – Bergen Vocal Ensemble in Norway. Furthermore, he has also worked in various productions with the radio choirs of the Stuttgart SWR, MDR and the Hamburg NDR, the Groot Omroepkoor Hilversum (in the Netherlands), as well as the Chœur de Radio France in Paris. In Switzerland, he has continued his association with the Leonardo Ensemble.

Georg Hage is Choirmaster at the Evangelische Kirchengemeinde Aachen (Protestant church) and at the Music festival “Aachener Bachtage”. In addition he is Art Director of the “Aachener Bachverein“ (oratorio and chamber choir) and the “Bonner Kammerchor”. In addition he is instructor of Choir and Ensemble Conducting at the University of Music, Drama and Media Hannover and the Musikhochschule Detmold (University of Music).He also works as concert singer and has sung in various ensembles and professional choirs.

As a scholarship holder of the “Studienstiftung des Deutschen Volkes” (Academic Foundation of the German people) he studied in Freiburg, Trossingen and Vienna, where he received several Diplomas in Music Education, Church Music, Voice, Organ and Choir Conducting. He was prize-winner of the Bayreuth-Regensburg Competition of Choir Conducting and has won the special prize of the Competition for Choral Conductors in Budapest in 2011.

Georg Hage absolvierte als Stipendiat der Studienstiftung des deutschen Volkes in Freiburg, Trossingen und Wien die Studiengänge Ev. Kirchenmusik, Musik für das Lehramt an Gymnasien, Orgel (Konzertdiplom), Lied- und Konzertgesang sowie Dirigieren. Er war Preisträger beim Bayreuth-Regensburger Chorleitungswettbewerb, beim Chordirigenten-Wettbewerb in Budapest 2011 und bei der Deutschen Chormeisterschaft 2022 in Koblenz, wo er mit dem Bonner Kammerchor den zweiten Platz errang.

Er ist Kirchenmusikdirektor an der Aachener Annakirche, Künstlerischer Leiter der Aachener Bachtage, Mitglied der Künstlerischen Leitung der Internationalen Chorbiennale und Dirigent mehrerer renommierter Ensembles der Metropolregion Rheinland: des Aachener Bachvereins, des Kammerchors BachVokal, des Bonner Kammerchors und der Kölner Kantorei. Als Gastdirigent steht er regelmäßig am Pult des Sinfonieorchesters Aachen, der Philharmonie Südwestfalen, der Bochumer Symphoniker und des Deutschen Radio Kammerorchesters, außerdem dirigierte er den Chor der Studienstiftung des deutschen Volkes, das professionelle Vokalensemble Studium Chorale Maastricht sowie den niederländischen und ungarischen Rundfunkchor.

Seit vielen Jahren gibt er seine künstlerische Erfahrung als Dozent und Hochschulchorleiter weiter; so war er von 2013 bis 2015 Professor für Chordirigieren an der Hochschule für Kirchenmusik in Bayreuth, seitdem lehrt er an der Hochschule für Musik in Detmold.

Der Schwede Stefan Parkman studierte Gesang und Violine sowie Chorleitung bei Eric Ericson und Orchesterleitung bei Jorma Panula. Seit 1983 leitete er den Akademischen Kammerchor Uppsala, war ab 1985 Dirigent des Royal Philharmonic Choir in Stockholm, ab 1989 Chefdirigent des Danish National Radio Choir, anschließend Chefdirigent des Schwedischen Rundfunkchores. Als einer der gefragtesten Chordirigenten arbeitet er regelmäßig mit den meisten deutschen Rundfunkchören, dem Niederländischen Rundfunkchor Hilversum, den BBC Singers oder dem Trinity Church Choir New York. Darüber hinaus ist er Professor für Chordirigieren an der Universität Uppsala. Gastprofessuren führten ihn ans Institute for Sacred Music an der Yale University (USA) sowie an die Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlin.

Photo © WDR/Fulvio Zanettini

Der Schwede Stefan Parkman studierte Gesang und Violine sowie Chorleitung bei Eric Ericson und Orchesterleitung bei Jorma Panula. Seit 1983 leitete er den Akademischen Kammerchor Uppsala, war ab 1985 Dirigent des Royal Philharmonic Choir in Stockholm, ab 1989 Chefdirigent des Danish National Radio Choir, anschließend Chefdirigent des Schwedischen Rundfunkchores. Als einer der gefragtesten Chordirigenten arbeitet er regelmäßig mit den meisten deutschen Rundfunkchören, dem Niederländischen Rundfunkchor Hilversum, den BBC Singers oder dem Trinity Church Choir New York. Darüber hinaus ist er Professor für Chordirigieren an der Universität Uppsala. Gastprofessuren führten ihn ansInstitute for Sacred Music an der Yale University (USA) sowie an die Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlin.

 

Maria Antonia graduated with a Masters in Fine Arts in Choral Conducting from the St Petersburg Conservatoire, Russia in 1993. In 1995, at the invite of the Carlos Gomes Foundation, she began giving choral conducting and singing lessons in the Carlos Gomes Conservatoire, teaching 1st and 2nd grades and undergraduates.

In April of the same year she founded the Carlos Gomes Choir in the state of Pará for which she received special recognition both in Brazil and abroad. The choir has represented both the state of Pará and Brazil in many festivals and national and international competitions, giving 6 winning performances including a Diploma and Silver award in the XXVII International Franz Schubert Choral Competition in Vienna; Gold and Silver medals in the X Choral Olympics in Graz, Austria; Gold medal in the IX Orlando Di Lasso International Choir Competition in Camerino, Italy; Bronze medal in the XII Sacred Music Festival in Preveza, Greece. Maria Antonia was the producer and musical director of the choir’s Cd’s Belo (Beautiful) and O Cantochão dos Mercedários do Grão Pará (Plainsong of the Mercenaries of Grão Pará). In 2011 she recorded the first CD for the TIM Música nas Escolas project with youngsters from state schools, and in 2010 launched the CD Missa Amazônica em Homenagem à Virgem de Nazaré (Amazonian Mass for The Virgin of Nazareth).

She was invited by the Institute of Arts of Pará (IAP) to research the folkloric music of Pará, the result of which was the musical transcription of the Marujadas, a CD entitled Ladainhas de São Benedito (Litanies of St Benedict), a phonographic register of the reinterpretation of themes taken from the traditional liturgical and religious ceremonies in the municipality of Oriximiná, which can be found on the second part of the CD Encomendação das Almas (Commendation of Souls). She collaborated on four of the tracks from the CD Tempo Destino (Destined Time), indicated for a Latin Grammy award, celebrating 25 years of singer Nilson Chaves’s career.

For two years she conducted the Federal University of Pará (UFPA) Madrigal Choir and founded and directed the Coral do Ministério Público do Estado de Pará (State of Pará Public Ministry Choir). She was also the founder of the Coral Vozes da Amazônia (Voices of the Amazon Choir) whom she still conducts. She was invited to be a judge at the VI Bidu Sayão International Vocal Competition, the I Helen Coelho Cardoso Vocal Competition and numerous Brazilian popular music festivals and carnavals.

She has been a guest choral conductor at the Internal Festival of Opera in Manaus and In 2007 & 2008 at The Curitiba Camerata Antiqua. Both the Belém City Council and the State of Pará’s Legislative Assembly have awarded her the Waldemar Henrique Commemorative Plate for her contribution to music education, and in 2005 was awarded the Honorary Citizen of Pará award. In 2010 she was chosen by the Business Women’s Council (CME) of the Commercial Association of Pará (ACP) to be the Cultural Personality of the Year for which she appeared in the “Talented Women” edition. In June of 2012 the Carlos Gomes Foundation honoured her for her musical contribution to 25 years of the International Music Festival of Pará.

Maria Antônia Jimenez absolvierte ihr Studium des Chordirigats am Staatlichen Konservatorium Sankt Petersburg, Russland, und schloss dieses 1993 ab. Am selben Konservatorium erhielt sie den Titel ‚Master of Fine Arts‘.

Auf Einladung der Stiftung Carlos Gomes in der Stadt Belém im nördlichen Bundesstaat Pará, Brasilien, übernahm Maria Antônia Jimenez ab 1995 die Fächer ‚Gesangsunterricht‘ und ‚Chorleitung‘ in Grund- und weiterführenden Stufen; später übernahm sie diese Fächer ebenfalls für die Studiengänge des Konservatoriums Carlos Gomes. Im April 1995 gründete sie den Chor Carlos Gomes, den sie sogleich aktiv und erfolgreich in das kulturelle Leben des Bundesstaates Pará einführte. Für ihre Arbeit mit dem Chor erhielt Maria Antônia Jimenez Anerkennung durch Fachleute und allgemeines Publikum inner- und außerhalb Brasiliens. Die Dirigentin präsentierte mit ihrem Chor den Bundesstaat Pará und das Land Brasilien auf zahlreichen nationalen und internationalen Festivals und Wettbewerben. Für ihre Aufführungen wurde sie u. a. mit folgenden Prämien ausgezeichnet:
– Goldenes und Silbernes Diplom des XXVII Internationalen Chorwettbewerbs Franz Schubert in Wien, Österreich, in den Kategorien ‚Gemischter Chor‘ und ‚Geistliche Musik‘ im Jahr 2010
– Gold- und Silbermedaille bei der 5. Weltolympiade für Chöre in Graz, Österreich, in den Kategorien ‚Gemischter Chor‘ und ‚Zeitgenössische Musik‘ im Jahr 2008
– Goldmedaille beim IX Internationalen Chorwettbewerb Orlando Di Lasso in Camerino, Italien im Jahr 2002
– Bronzemedaille beim XII Wettbewerb Geistliche Musik in Preveza, Griechenland, im Jahr 2006

Unter ihrer musikalischen Leitung hat der Chor Carlos Gomes 2 CDs herausgegeben, die sie auch selbst produzierte: ‚Belo‘ (2002) und ‚O Cantochão das Mercedários do Grão Pará‘ (2004). Im Jahr 2011 produzierte sie die 1. CD des Jugendsozialprojekts ‚TIM Música nas Escolas‘ in der Stadt Belém, bei dem sie auch Gründungsmitglied war und die Koordination des Fachbereichs Musik übernahm. 2010 gab sie eine CD mit dem Titel ‚Missa Amazônica em Homenagem à Virgem de Nazaré’ für Chor, Solisten und Orchester heraus. Auf Einladung des Instituto de Artes do Pará (IAP – Institut für Kunst des Bundesstaates Pará), begann sie eine Forschungsarbeit zur Musik in der Folklore des Bundesstaates Pará, im Rahmen derer die ‚Marujadas‘ schriftlich niedergelegt wurden und die CD ‚Ladainhas de São Benedito‘ aufgenommen und herausgegeben wurde. Darüber hinaus wurden Aufnahmen gemacht, für die traditionelle Motive aus der Liturgie und aus religiösen Riten der Ortschaft Oriximiná neu interpretiert wurden – diese Arbeit bildet Teil 2 der im Rahmen der Forschung ebenfalls entstandenen CD ‚Encomendação das Almas‘.

Aus Anlass der 25-jährigen Karriere des Sängers Nilson Chaves aus Pará wirkte Maria Antônia Jimenez bei 4 Einspielungen für die CD ‚Tempo Destino‘ mit. Diese CD wurde für den Grammy Latino nominiert.

Maria Antônia Jimenez leitete 2 Jahre lang den Madrigal der Universidade Federal do Pará (UFPA – Universität des Bundesstaates Pará); sie gründete und leitete 4 Jahre lang den Chor der Staatsanwaltschaft des Bundesstaates Pará, darüber hinaus gründete sie den Chor ‚Vozes da Amazônia‘, dessen Leiterin sie heute noch ist.

Im Jahr 2003 war sie Kommissionsmitglied des IV Internationalen Wettbewerbs für Klassischen Gesang ‚Bidu Saião‘. 2007 übernahm sie diese Aufgabe anlässlich des I. Internationalen Wettbewerbs für Klassischen Gesang ‚Helena Coelho Cardoso‘. Darüber hinaus nahm sie ähnliche Jury-Funktionen auf diversen Festivals für Volksmusik in Brasilien und in einigen Jahren auch für Kommissionen der jährlichen Ausgaben des Karnevals wahr.

In den Jahren 2007 und 2008 war sie Gastdirigentin des Internationalen Opernfestivals in Manaus (Sektion Chor). Im Jahr 2011 nahm sie eine Einladung für ein Gastdirigat des Chors der Camerata Antiqua de Curitiba an. Für ihre Arbeit erhielt sie zahlreiche Auszeichnungen und Anerkennungen, so z.B. die Auszeichnung ‚Waldemar Henrique‘ 2003 (verliehen durch die Stadt Belém und das Parlament des Bundesstaates Pará), und erhielt den Titel der ‚Ehrenbürgerin‘ des Bundesstaates Pará im Jahr 2005. Der Rat der Geschäftsfrauen der Handelskammer des Bundesstaates Pará ehrte Maria Antônia Jimenez im Jahr 2010 als ‚Talento Feminino‘, eine Auszeichnung, die an Personen verliehen wird, die sich in besonderer Weise um Fragen des Künstlerischen Schaffens im Bundesstaat verdient gemacht haben. Zuletzt erhielt sie im Juni 2012 eine Ehrenauszeichnung anläßlich des 25-jährigen Bestehens des Internationalen Festivals für Musik des Bundesstaates Pará, mit dem das Festival sie für ihre zahlreichen Beiträge und Arbeiten ehrt.

Auf Einladung des Instituto Curitiba de Arte e Cultura (ICAC – Institut für Kunst und Kultur in Curitiba) leitet Maria Antônia Jimenez seit 2013 den Chor der Camerata Antiqua de Curitiba im Süden Brasiliens.

 

Shosh Lagil, artistic director and conductor of the Sirenot Vocal Ensemble, is interested in music, since music speaks to her. As a musician she perceives her work as a conductor to be a true right given to her, opening up various possibilities to decipher music as she hears it. Since Lagil is a classically trained singer and a graduate of the Tel Aviv Music Academy, she embarks on her search for the various possibilities and shades of meaning within the human voice. She discovered imagination, curiosity and a good ear are more significant than technical vocal skills.

 

Shosh Lagil ist die Künstlerische Leiterin und Dirigentin des Vokalensembles Sirenot. Sie ist an Musik interessiert, seit diese zu ihr gesprochen hat. Als Musikerin begreift sie das Dirigieren, um die verschiedenen Möglichkeiten so hervorzubringen, wie sie die Musik hört. Seit Lagil eine klassisch ausgebildete Sängerin und Absolventin der Tel Aviv Music Academy ist, erforscht sie die Möglichkeiten und Schattierungen der menschlichen Stimme.

Ansgar Menze has been entrusted with the direction of both production and management of the Chorbiennale 2013. In addition, he also acts as dramatic advisor and production director for a number of further projects.

After the study of musicology, modern German literature and public law in Bonn and Vienna (M. A. degree) and an apprenticeship at the Bonn City Opera (including bon(n)chance – Neues Musiktheater), the international Beethoven Festival in Bonn as well as the Collegium musicum of Bonn University (with the organisational responsibility of large projects such as the German tour of the Cairo Conservatory Orchestra, the first NRW University Music Day in 2000, and the University Music Weeks in 1998 and 2001) he has been director of the artistic production office of the Theater Aachen (in particular, responsible for the organisation of the 22nd NRW Theater Encounter in 2003). In addition to the Chorbiennale Aachen, Ansgar Menze is production director of opera productions for such groups as the Schlossoper Haldenstein (Switzerland) and the Opera Zuid (the Netherlands) in cooperation with the Maastricht Conservatory.