Néstor Andrenacci arbeitet seit 1971 als Direktor, Dozent für Chordirigieren und Sänger. Neben dem GCC-Grupo de Canto Coral dirigiert er den Chor der Argentinischen Nationalbank, Trilce, den Cantoría del Socorro und die Francisco Guerrero Madrigalgruppe. Er ist Co-Direktor des Buenos Aires Orfeón. Von 1989 bis 2010 war er Vorsitzender der Abteilung für Chordirigieren der Hochschule für Kunst und Musikwissenschaften der katholischen Universität Argentiniens. www.gcc.org.ar
Berthold Botzet ist seit dem Jahre 2000 Domkapellmeister am Hohen Dom zu Aachen und somit für den vokalen und instrumentalen Bereich der Dommusik gesamtverantwortlich. Dazu zählt insbesondere die Leitung des traditionsreichen Aachener Domchores und des noch jungen Vokalensembles am Aachener Dom.
After finishing his studies in Aachen, Düsseldorf and Essen, employments as cantor in Nettetal and as associate lecturer at the college for church music St. Gregorius in Aachen, Berthold Botzet has been serving as bandmaster of Aachen Cathedral since the year 2000. In this position he holds overall responsibility over the vocal and instrumental parts of the music of Aachen Cathedral. His principal task is the direction of the famous choir of Aachen Cathedral and the vocal training of the cathedral´s boys’ choir. Additionally he is directing the vocal ensemble at Aachen Cathedral. He recommended the establishment of a girls’ choir at Aachen Cathedral in 2011 and was in charge of the music in the choir´s initial stages. Berthold Botzet also taught at the seminary of Aachen Cathedral for 10 years. He is a member of the commission for church music of the bishopric of Aachen and representative of the bishopric in the national organization of the “Pueri Cantores” Germany.
Nicolas Fink from Bernese graduated from the Music Academy Lucerne (Switzerland) where he completed studies as choral conductor, singer, and accompanist. In 2005, he took part in the 3rd Eric Ericson Masterclass in Haarlem (the Netherlands), led by conductor Simon Halsey, who has since been his most important mentor. In 2006, he was a conducting fellow at the prestigious Tanglewood Music Center in the United States, with Bernard Haitink and James Levine. In 2008, Nicolas Fink gained new inspiration from Erwin Ortner at the World Symposium on Choral Music held in Copenhagen (Denmark).
Since 2010 he has been permanent assistant conductor at the Berlin Radio Choir, since 2012 he has been artistic director of KorVest – Bergen Vocal Ensemble in Norway. Furthermore, he has also worked in various productions with the radio choirs of the Stuttgart SWR, MDR and the Hamburg NDR, the Groot Omroepkoor Hilversum (in the Netherlands), as well as the Chœur de Radio France in Paris. In Switzerland, he has continued his association with the Leonardo Ensemble.
Nicolas Fink, Chordirigent
trat bisher mit den Chören des WDR, MDR, dem Rundfunkchor Berlin, dem Choeur de Radio France, dem Vocalconsort Berlin, dem Coro Casa da Música Porto, dem Chamber Choir Ireland, dem Cor del Palau de la Música in Barcelona, dem Edvard Grieg Kor u.a. als Dirigent in Erscheinung. Er ist ein gesuchter Partner für Einstudierungen mit bisher mehr als 25 führenden Dirigenten wie Sir Simon Rattle, Valery Gerghiev, Marek Janowski und Daniele Gatti. Mit der Saison 2020-21 ist er zum Chefdirigenten des traditionsreichen WDR Rundfunkchores benannt worden, außerdem ist er künstlerischer Leiter des Schweizer Jugendchores und Chordirektor des Schleswig-Holstein Festival Chores. Mit Beginn des Jahres 2023 wird Nicolas Fink zudem künstlerischer Leiter des Landesjugendchores NRW.
Sein besonderes Interesse gilt interdisziplinären Aufführungsformen, um Chormusik anders erlebbar machen. Besonders hervorzuheben sind die beiden Sasha Waltz & friends Produktionen FIGURE HUMAINE als choreographische Raumerkundung zur Eröffnung der Elbphilharmonie und HUMAN REQUIEM, mit welcher Nicolas Fink mit dem Rundfunkchor Berlin am 44th Arts Festival Hong Kong sowie dem klara festival in Brüssel gastieren konnte. In Bergen hat er mit dem Edvard Grieg Kor die norwegische Erstaufführung von Frank Martins LE VIN HERBÉ in einer visuellen Umsetzung des Fotografen Magnus Skrede angeregt und aufgeführt. Mit dem WDR Rundfunkchor stieß er mit der Leitung einer choreografierten Fassung von Sergei Rachmaninows GANZNÄCHTLICHER VIGIL auf begeisterte Resonanz.
Die von ihm dirigierten Aufnahmen der beiden großen a cappella Werke von Sergei Rachmaninow – die GANZNÄCHTLICHE VIGIL mit dem WDR Rundfunkchor Köln und die CHRYSOSTOMOS LITURGIE mit dem Rundfunkchor Berlin – sind bei Carus erschienen und wurden von der Fachpresse hoch gelobt. Weiter bei Carus ist eine Weihnachts-CD mit u.a. den QUATRE MOTETS POUR LE TEMPS DE NOËL von Francis Poulenc mit dem Rundfunkchor Berlin erschienen. Die Fernsehproduktion der Vigil durch den Westdeutschen Rundfunk unter der Regie von Enrique Sánchez-Lansch („Rhythm is it“) wurde für mehrere Preise nominiert.
Als passionierter Musikvermittler engagiert sich Nicolas Fink in Outreachprojekten. So fanden unter seiner Leitung vielbeachtete Mitsingprojekte statt: An den EUROPEAN CHOIR GAMES in Riga, am GRAND PRIX DER NATIONEN in der Philharmonie Berlin und zuletzt am Chortreffen Europa Cantat in Schaffhausen. Für die erste Durchführung des von Eric Whitacre moderierten und in ganz Europa ausgestrahlten EUROVISION CHOIR CONTEST 2017 kührte Nicolas Fink neben John Rutter und Elīna Garanča als Juror den besten Amateurchor Europas.
Nicolas Fink gibt Workshops in Hong Kong und wiederholt in Indonesien und gemeinsam mit Simon Halsey eine Meisterklasse am Schleswig-Holstein Musik Festival. An der Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“ leitet er im Januar 2019 einen Ensembleworkshop für Gesangsstudenten. Nicolas Fink hat an der Musikhochschule Luzern Chorleitung mit Auszeichnung abgeschlossen und das Konzertdiplom als Bariton erlangt. Weitere Studien führten ihn zu Meisterkursen in der ganzen Welt und 2006 als conducting fellow an das Tanglewood Music Center.
Georg Hage is Choirmaster at the Evangelische Kirchengemeinde Aachen (Protestant church) and at the Music festival “Aachener Bachtage”. In addition he is Art Director of the “Aachener Bachverein“ (oratorio and chamber choir) and the “Bonner Kammerchor”. In addition he is instructor of Choir and Ensemble Conducting at the University of Music, Drama and Media Hannover and the Musikhochschule Detmold (University of Music).He also works as concert singer and has sung in various ensembles and professional choirs.
As a scholarship holder of the “Studienstiftung des Deutschen Volkes” (Academic Foundation of the German people) he studied in Freiburg, Trossingen and Vienna, where he received several Diplomas in Music Education, Church Music, Voice, Organ and Choir Conducting. He was prize-winner of the Bayreuth-Regensburg Competition of Choir Conducting and has won the special prize of the Competition for Choral Conductors in Budapest in 2011.
Georg Hage ist Kirchenmusikdirektor an der Aachener Annakirche, Künstlerischer Leiter der Aachener Bachtage und Dirigent mehrerer renommierter Ensembles der Metropolregion Rheinland: des Aachener Bachvereins, des Kammerchors BachVokal, des Bonner Kammerchors und der Kölner Kantorei. Er war Preisträger beim Bayreuth-Regensburger Chorleitungswettbewerb, beim Chordirigenten-Wettbewerb in Budapest sowie bei der Deutschen Chormeisterschaft in Koblenz 2022.
Geprägt wurde sein Werdegang früh durch Lehraufträge in Hannover und Detmold, wo er Chorleitungsklassen sowie die Hochschulchöre leitete, bevor er den Ruf auf eine Professur für Chorleitung an der Universität der Künste Berlin erhielt und an der Hochschule für Kirchenmusik Bayreuth als Professor für Dirigieren ernannt wurde. Als Gastdirigent steht er regelmäßig am Pult des Sinfonieorchesters Aachen, der Philharmonie Südwestfalen, der Bochumer Symphoniker und des Deutschen Radio Kammerorchesters, außerdem dirigierte er den Chor der Studienstiftung des deutschen Volkes, das professionelle Vokalensemble Studium Chorale Maastricht sowie den niederländischen und ungarischen Rundfunkchor.
Der Schwede Stefan Parkman studierte Gesang und Violine sowie Chorleitung bei Eric Ericson und Orchesterleitung bei Jorma Panula. Seit 1983 leitete er den Akademischen Kammerchor Uppsala, war ab 1985 Dirigent des Royal Philharmonic Choir in Stockholm, ab 1989 Chefdirigent des Danish National Radio Choir, anschließend Chefdirigent des Schwedischen Rundfunkchores. Als einer der gefragtesten Chordirigenten arbeitet er regelmäßig mit den meisten deutschen Rundfunkchören, dem Niederländischen Rundfunkchor Hilversum, den BBC Singers oder dem Trinity Church Choir New York. Darüber hinaus ist er Professor für Chordirigieren an der Universität Uppsala. Gastprofessuren führten ihn ans Institute for Sacred Music an der Yale University (USA) sowie an die Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlin.
Photo © WDR/Fulvio Zanettini
Der Schwede Stefan Parkman studierte Gesang und Violine sowie Chorleitung bei Eric Ericson und Orchesterleitung bei Jorma Panula. Seit 1983 leitete er den Akademischen Kammerchor Uppsala, war ab 1985 Dirigent des Royal Philharmonic Choir in Stockholm, ab 1989 Chefdirigent des Danish National Radio Choir, anschließend Chefdirigent des Schwedischen Rundfunkchores. Als einer der gefragtesten Chordirigenten arbeitet er regelmäßig mit den meisten deutschen Rundfunkchören, dem Niederländischen Rundfunkchor Hilversum, den BBC Singers oder dem Trinity Church Choir New York. Darüber hinaus ist er Professor für Chordirigieren an der Universität Uppsala. Gastprofessuren führten ihn ansInstitute for Sacred Music an der Yale University (USA) sowie an die Hochschule für Musik Hanns Eisler in Berlin.
Maria Antonia graduated with a Masters in Fine Arts in Choral Conducting from the St Petersburg Conservatoire, Russia in 1993. In 1995, at the invite of the Carlos Gomes Foundation, she began giving choral conducting and singing lessons in the Carlos Gomes Conservatoire, teaching 1st and 2nd grades and undergraduates.
In April of the same year she founded the Carlos Gomes Choir in the state of Pará for which she received special recognition both in Brazil and abroad. The choir has represented both the state of Pará and Brazil in many festivals and national and international competitions, giving 6 winning performances including a Diploma and Silver award in the XXVII International Franz Schubert Choral Competition in Vienna; Gold and Silver medals in the X Choral Olympics in Graz, Austria; Gold medal in the IX Orlando Di Lasso International Choir Competition in Camerino, Italy; Bronze medal in the XII Sacred Music Festival in Preveza, Greece. Maria Antonia was the producer and musical director of the choir’s Cd’s Belo (Beautiful) and O Cantochão dos Mercedários do Grão Pará (Plainsong of the Mercenaries of Grão Pará). In 2011 she recorded the first CD for the TIM Música nas Escolas project with youngsters from state schools, and in 2010 launched the CD Missa Amazônica em Homenagem à Virgem de Nazaré (Amazonian Mass for The Virgin of Nazareth).
She was invited by the Institute of Arts of Pará (IAP) to research the folkloric music of Pará, the result of which was the musical transcription of the Marujadas, a CD entitled Ladainhas de São Benedito (Litanies of St Benedict), a phonographic register of the reinterpretation of themes taken from the traditional liturgical and religious ceremonies in the municipality of Oriximiná, which can be found on the second part of the CD Encomendação das Almas (Commendation of Souls). She collaborated on four of the tracks from the CD Tempo Destino (Destined Time), indicated for a Latin Grammy award, celebrating 25 years of singer Nilson Chaves’s career.
For two years she conducted the Federal University of Pará (UFPA) Madrigal Choir and founded and directed the Coral do Ministério Público do Estado de Pará (State of Pará Public Ministry Choir). She was also the founder of the Coral Vozes da Amazônia (Voices of the Amazon Choir) whom she still conducts. She was invited to be a judge at the VI Bidu Sayão International Vocal Competition, the I Helen Coelho Cardoso Vocal Competition and numerous Brazilian popular music festivals and carnavals.
She has been a guest choral conductor at the Internal Festival of Opera in Manaus and In 2007 & 2008 at The Curitiba Camerata Antiqua. Both the Belém City Council and the State of Pará’s Legislative Assembly have awarded her the Waldemar Henrique Commemorative Plate for her contribution to music education, and in 2005 was awarded the Honorary Citizen of Pará award. In 2010 she was chosen by the Business Women’s Council (CME) of the Commercial Association of Pará (ACP) to be the Cultural Personality of the Year for which she appeared in the “Talented Women” edition. In June of 2012 the Carlos Gomes Foundation honoured her for her musical contribution to 25 years of the International Music Festival of Pará.